جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۵۶:۳۳

بندر انزلی نقش کلیدی در راهبری ملی دارد

باشگاه خبری فراساحل: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی ساخت و برنامه‌ریزی توسعه آتی بنادر، به منظور ساماندهی و یکسان‌سازی برنامه‌های توسعه‌ای بنادر و جذب سرمایه گذاران در این زمینه، اقدام به تهیه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا بنادر به عنوان درگاه‌های مبادلاتی هر کشور در فعالیتهای اقتصادی و توسعه نقش بسزایی داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به گونه‌ای که مطابق آمارهای رسمی، حدود ٩٠ درصد از تجارت خارجی ایران از طریق بنادر و مبادی دریایی انجام می‌شود. بر اساس این گزارش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی ساخت و برنامه‌ریزی توسعه آتی بنادر، با در نظر گرفتن این مهم و به منظور ساماندهی و یکسان‌سازی برنامه‌های توسعه‌ای بنادر و جذب سرمایه گذاران در این زمینه، با استفاده از خدمات مهندسین مشاور با تجربه داخلی و خارجی اقدام به تهیه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور کرد.  در این راستا سمیناری با موضوع طرح جامع بنادر بازرگانی، در بندر انزلی برگزار شد. مدیرکل مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در این سمینار گفت: بندر انزلی به لحاظ اقتصادی، سیاسی و بازرگانی مهمترین بندر شمال کشور است و همین ویژگی‌ها سبب می‌شود، این بندر نقش کلیدی در راهبری ملی داشته باشد.

دکتر محمدعلی حسن زاده با اشاره به طرح جامع بنادر بازرگانی خاطر نشان کرد: دوره اول طرح جامع در اوایل دهه ۱۳۵۰ توسط مشاور ادیبی - ‌هریس با درنظر گرفتن افق ۱۵ ساله، چارچوبی را برای توسعه بلند مدت بنادر بازرگانی کشور ارائه کرد. وی افزود: دوره دوم طرح توسط مشاور JICA ‌در سال ۱۳۷۲ تهیه شده که در آن با تفسیر شرایط بین المللی و جایگاه کشور در این ساختار، خطوط کلی توسعه بنادر ترسیم و در نهایت به پیشنهاد اقدامات اجرایی بنادر بازرگانی منجر شد. مدیرکل مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: دوره سوم مطالعات با عنوان طرح جامع بنادر بازرگانی ایران توسط مهندسان مشاور طرح نو اندیشان و HPC از کشور آلمان به طور مشترک در سال ۱۳۸۳ در دو فاز ‌انجام شد که این مطالعات به طور مشخص برای دو افق زمانی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۴ تدوین شد؛ به طوری که با توجه به تقارن انجام آن با تهیه طرح جامع حمل و نقل و برگزاری جلسات کارشناسی بین مهندسان مشاور مرتبط در هر دو طرف، عیناً طرح جامع بنادر بازرگانی تهیه شده جایگزین بخش دریایی طرح جامع حمل و نقل شد.

حسن زاده عنوان کرد: دوره چهارم مطالعات به روز رسانی طرح جامع بنادر بازرگانی ایران با هدف ترسیم محورهای توسعه و تعیین ظرفیت بنادر کشور در افق ۱۴۰۴ و با در نظر گرفتن چشم‌انداز جمهوری اسلامی‌ایران در این سال برای بنادر شهید رجائی، بوشهر، چابهار، انزلی، نوشهر، امیرآباد، امام خمینی (ره)، لنگه، خرمشهر، آبادان و شهید باهنر تعریف شده است. شایان ذکر است در این سمینار مهندس علیرضا ساطعی، دکتر پناهی و دکتر قاسمی، توضیحاتی پیرامون طرح جامع بنادر بازرگانی ازمنظر"الگوسازی تقاضا و ظرفیت سنجی بندر انزلی"، "ترافیک دریایی"، "چشم انداز آینده" برای حاضرین ارائه دادند.



  کد خبر : 2299
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :